MAZACIE PLÁNY: mazací plán VALVOLINE mazací plán GULF mazací plán CASTROL ROZDELENIE MAZÍV: Mazivá ako látky používané pre chod strojov a zariadení sú nevyhnutné pre bezpečnosť, ekonomickosť, spoľahlivosť a životnosť trecích plôch a tým aj celého zariadenia počas jeho prevádzky. Aby mohli mazivá spĺňať požiadavky, ktoré sa na ne kladú, musia mať určité vlastnosti. Základnou vlastnosťou maziva je jeho mazacia schopnosť , čiže schopnosť prenášať sily na trecej ploche vnútorným trením pri súčasnom vytvorení podľa možností súvislých vrstiev na povrchoch trecích telies. Ďalšími požiadavkami sú:
Kvapalné mazivá Sú v súčasnosti najrozšírenejším druhom mazív, ktorého hlavnou výhodou je široký sortiment. Kvapalnými mazivami môžu byť všetky kvapaliny, ktoré spĺňajú podmienku mazivosti v závislosti od konkrétnych zaťažujúcich prevádzkových podmienok. Kvapalné mazivá možno rozdeliť na:
Oleje sa delia na dve základné skupiny: 1. ROPNÉ OLEJE Základové ropné oleje sa získavajú z ropy destiláciou, rafináciou a odparovaním a sú zmesou uhľovodíkov, ktorých zloženie a zoradenie vyplýva z vlastností ropy, z ktorej sa vyrábajú. Rozdeľujeme ich podľa uhľovodíkových väzieb na:
Väčšina týchto olejov má jednotné chemické zloženie s definovanými funkčnými skupinami a svojim zložením sú určené na mazanie v podmienkach, keď nevyhovujú minerálne oleje napríklad rozsahom teplôt, vzhľadom na agresívne prostredie a pod. Delia sa na:
Vlastnosti olejov možno posudzovať z rozličných hľadísk. Pri zohľadnení požiadaviek kladených na oleje môžu sa ich vlastnosti komplexne rozdeliť na:
Viskozita je parametrom maziva, ktoré vplýva na únosnosť, zaťažiteľnosť a hrúbku mazacej vrstvy, na prietokové množstvo, trecie straty, vznik tepla, tesniacu schopnosť a čerpateľnosť.. Nie je to konštantná (ustálená) veličina, ale mení sa v závislosti od vonkajších podmienok. Počas činnosti motora sa mení teplota a tlak a je žiadúce, aby sa viskozita oleja menila čo najmenej. Viskozita je odpor, ktorým tekutina pôsobí proti silám snažiacim sa pohnúť jej najmenšie častice. Na styčnej ploche dvoch vrstiev tekutiny pohybujúcej sa rôznou rýchlosťou sa viskozita prejavuje napätím, ktorým sa rýchlejšia vrstva snaží zrýchliť pomalšiu a tá naopak spomaľuje rýchlejšiu. Pri kvapalinách dynamická viskozita, ktorá funkčne závisí od teploty a tlaku, so stúpajúcou teplotou klesá a so stúpajúcim tlakom vzrastá. Kinematická viskozita je určená pomerom dynamickej viskozity a hustoty pri danej teplote. Zaraďovanie oleja do viskozitnej triedy SAE alebo ISO-VG sa prevádza na základe merania viskozity u nového, nepoužitého oleja. Viskozita je určená kombináciou a) teploty b) zaťaženia c) rýchlosti Vplyv teploty na výber viskozity:
Viskozitný index – bezrozmerná veličina udávajúca vplyv teploty na viskozitu oleja pri porovnaní dvoch radov štandardných olejov. Čím je jeho hodnota vyššia, tým menej sa mení viskozita pri zmenách teploty motora a tým je olej kvalitnejší. Uvádza sa v katalógoch výrobcov automobilových mazív. Oleje s vysokým viskozitným indexom dokážu zabezpečiť dobré mazanie aj pri väčšom rozsahu zmien teplôt, zaťažení a rýchlosti a preto sú univerzálnejšie a môžu byť využívané pri väčšom počte aplikácií. Hustota je veličina závislá od teploty a tlaku. Pod hustotou sa myslí hmotnosť definovaného objemu látky pri vzťažnej teplote a tlaku, zvyčajne pri 20ºC a 0.1 MPa. Kompresibilita - mazacie oleje, ako reálne kvapaliny sa odlišujú od ideálnej kvapaliny tým, že závisia od teploty a tlaku. Okrem zmien viskozity a hustoty, majú aj istú malú mieru kompresibility (schopnosť kvapaliny zmenšiť svoj objem pôsobením tlaku). Kompresibilita vplýva na mazacie vlastnosti oleja, pôsobí pozitívne na únosnosť mazacej vrstvy pri ťažko stlačiteľných kvapalinách Tepelná vodivosť a špecifická tepelná kapacita - väčšina mechanických strát sa pri procese trenia mení na trecie teplo, tepelná vodivosť a špecifická tepelná kapacita použitých mazív má veľký význam pri navrhovaní systému chladenia. Mechanické straty – podstatná časť mechanickej energie, ktorá sa produkuje v motore, sa stráca následkom trenia. Tesniaca schopnosť – medzi piestnymi krúžkami znižuje tlakové straty Okrem týchto vlastností je dôležitá aj tepelná odolnosť, schopnosť znášať vysoké tlaky, oxidačná stálosť, odolnosť voči tvorbe usadenín a konzervačná schopnosť. Tepelná odolnosť – olej pracuje s motorom, ktorý má vysokú teplotu, preto si olej svoje vlastnosti musí vedieť zachovať ako pri nízkej, tak pri vysokej teplote Schopnosť znášať vysoké tlaky – olej nesmie peniť Odolnosť voči tvorbe usadenín - olej čistí motor vyplavovaním a rozpúšťaním nečistôt Konzervačná schopnosť - olej chráni motor pred skorodovaním aj v čase, keď motor nebeží Prísady do mazív Základové, čisté ropné a syntetické oleje svojimi vlastnosťami nemôžu vyhovovať rozdielnym podmienkam v trecích uzloch strojov s veľkými výkonmi, vysokými rýchlosťami, procesmi pri extrémnych tlakových aj tepelných podmienkach. Vlastnosti a správanie mazacích látok všeobecne ovplyvňujú zušľachťujúce prísady – aditíva. Úlohou aditív je zabezpečiť mazivu úžitkové vlastnosti tak, že zvýraznia požadované vlastnosti pôvodného maziva a potlačia nežiadúce vlastnosti alebo mu dodajú niektoré nové vlastnosti. Chemický priemysel v súčasnosti ponúka veľké množstvo prísad do kvapalných aj plastických mazív pôsobiacich fyzikálnym alebo chemickým spôsobom na zušľachťované mazivo, pričom väčšina prísad nie je jednoúčinková, ale má multifunkčný účinok. Na kvalitu oleja rozhodujúco vplýva dokonalá rozpustnosť zvolených prísad bez tvorby usadenín a kalov. Jednotlivé typy prísad sa zameriavajú na splnenie nasledovných funkcií: Antioxidanty – zamedzujú pôsobeniu kyslíka, potláčajú oxidačné deje a predlžujú životnosť mazív Detergenty – zamedzujú tvorbe usadenín v spaľovacích motoroch Disperzanty – potláčajú vznik zhlukov nečistôt v benzínových motoroch pri nižších aj vyšších pracovných teplotách a vo vznetových motoroch pri vyšších teplotách Antikorózne prísady – zlepšujú ochranu železných a neželezných plôch pred stykom s vodou a atmosférickým kyslíkom Delia sa na: a) inhibítory korózie – zabezpečujú obrannú schopnosť mazív chrániť neželezné aj železné časti strojov pred účinkom kyslých nečistôt obsiahnutých v mazivách b) inhibítory hrdzavenia – zlepšujú ochrannú schopnosť mazív pre železné kovy pred stykom s vodou, atmosférickým kyslíkom a kyslými kontamináciami Modifikátory viskozity – vplývajú na reologické (deformačné správanie látok) vlastnosti oleja, zvyšujú viskozitu v oblasti vysokých teplôt bez zhoršenia ostatných vlastností Depresanty – znižujú bod tuhnutia; môžu byť polymérne aj nepolymérne Mazivostné prísady – fyzikálnou alebo chemickou adsorpciou polárnych molekúl k povrchom trecích telies tvoria únosnejšie mazacie filmy s nízkymi hodnotami súčiniteľa trenia Protioderové prísady – vytváraním vlastných mazacích vrstiev potláčajú opotrebovanie trecích telies Protipenivostné prísady – obmedzujú penivosť olejov Protiúnavové prísady – potláčajú reaktivitu čerstvého povrchu, povrchových a podpovrchových mikrotrhlín a makrotrhlín Biocídy – zabraňujú rozmnožovaniu mikroorganizmov v emulzných olejoch a olejoch znečistených vodou Emulgátory – zmenšujú medzipovrchové napätie na fázovom rozhraní vodnej a olejovej fázy a vytvárajú súvislé a tenké filmy, ktoré zabraňujú zlievaniu kvapiek. Ďalšími prísadami sú antirady potláčajúce účinky žiarenia, prísady zlepšujúce priľnavosť, prísady podporujúce napučiavanie tesniacich materiálov, odlučovače vody, prísady proti vzlínavosti olejov, antistatiká v textilných olejoch, stabilizátory štruktúry plastických mazív, odpudzujúce vodu a iné. Vlastnosti mazacích olejov ovplyvnené základným olejom a zušľachťujúcimi prísadami Vplyv základného oleja Vplyv zušľachťujúcich prísad - hustota - detergentná a disperzná schopnosť - odpariteľnosť - emulgovateľnosť - teplota vzplanutia a horenia - deemulzačná schopnosť - medza samozápalu a výbušnosti - odolnosť voči peneniu - kompresibilita - trecia vlastnosť (mazivosť) - tepelná vodivosť špecifická tepelná kapacita - protioderové vlastnosti - elektrická vodivosť - ochranná schopnosť proti korózii a hrdzi - miešateľnosť a rozpúšťacia schopnosť - adhézia ku kovovému povrchu - alkalita - obsah popola Výsledné pôsobenie ovplyvňujúce
Zážihové aj vznetové, dvojtaktné aj štvortaktné spaľovacie motory sa mažú olejom, ktorý musí okrem mazania klzných plôch, čiže dvojice piestny krúžok – valec, vačka – vahadlo, vedenie ventilov, zdvíhadiel, klzných ložísk atď., zabezpečovať aj dotesnenie piesta proti valcu, odvádzať teplo z vnútorných stien valca, odplavovať produkty horenia vo valci. Pri štvortaktných benzínových aj naftových motoroch sa používa tlakové obehové mazanie. Pri chode motora sa olej z olejovej vane vedie olejovým zubovým čerpadlom mazacou sústavou do ložísk uloženia kľukového hriadeľa a do ojničných ložísk. Otáčajúci sa kľukový hriadeľ zaberá v kľukovej skrini do stečeného oleja a rozstrekovaním maže dvojicu piestny krúžok – stena valca. Dvojtaktné benzínové motory sa mažú väčšinou olejom pridávaným priamo do zmesi s palivom. Z jednotlivých vymenovaných klzných dvojíc v spaľovacích motoroch sú najkritickejšou časťou z hľadiska opotrebenia ventilové rozvody. V obidvoch typoch spaľovacích motorov sú najrozšírenejšie systémy OHV a OHC, pri ktorých väčšie problémy z hľadiska mazania sa vyskytujú v systéme OHC. Nároky na mazacie oleje pre spaľovacie motory sú vysoké. Olej musí vyhovovať zo stránky mazacej schopnosti pre prakticky všetky oblasti mazania v Stribeckovom diagrame, musí mať dostatočne veľkú viskozitu pri vysokých pracovných teplotách (250ºC a viac) musí zamedzovať tvorbe a usadzovaniu škodlivých produktov horenia a starnutia, musí byť tepelne a oxidačne stály a musí spĺňať aj ďalšie požiadavky. Zaradenie olejov podľa SAE SAE je skratka medzinárodnej klasifikácie motorových olejov (Society of Automative Engineers) a predstavuje zaradenie olejov do skupín podľa viskozity, pričom neberie do úvahy ich iné vlastnosti. Do viskóznych tried SAE sa zaraďujú oleje podľa viskozity, čiže podľa použitia v závislosti na ročnom období a s tým súvisiacej teploty vzduchu okolia. SAE má 11 tried označených 0 W, 5 W, 10 W, 15 W, 20 W, 25 W, 20, 30, 40, 50, 60. Čísla s písmenom W (Winter – zima) majú určené viskozitné intervaly a vzťahujú sa na oleje používané v zime alebo celoročne na územiach s chladným podnebím. Čísla bez písmena W majú určené viskozitné intervaly 100º C a vzťahujú sa na oleje používané v lete alebo celoročne na územiach s vyššími stálymi teplotami. Oleje, ktoré sú označené číslom s písmenom W a súčasne číslom bez písmena W, napr. 10W – 40, sú celoročné. Tieto umožňujú dobré štartovanie motora pri nízkych teplotách a súčasne zabezpečujú dobré štartovanie motora pri vysokých teplotách. Zaradenie olejov podľa API Táto norma rozlišuje motorové oleje podľa typu motora na: zážihové (benzínové) označené písmenom „S“ (Service) a vznetové (naftové) označené písmenom „C“ (Commercial). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora ďalším písmenom (od „A“ vyššie). Čím je toto písmeno v abecede ďalej, tým kvalitnejší je olej. Spravidla platí, že ak je ako prvá uvedená špecifikácia „S“, je olej prioritne určený pre benzínové motory, ak „C“, pre naftové motory. SA – oleje bez prísad do motorov pracujúcich v miernych podmienkach. Boli určené pre mazanie motorov automobilov vyrobených v rokoch 1940-1950. Zastaralá. SB – oleje do benzínových motorov automobilov, ktoré obsahujú jednoduché prísady proti vytváraniu vysokoteplotných usadenín, nízkoteplotných kalov, korózii a opotrebovaniu (motory vyrobené 1954-1967) Zastaralá. SC – oleje do benzínových motorov . Obsahujú prísady skupiny proti vysokoteplotným usadeninám, nízkoteplotným kalom, korózii a opotrebovaniu (motory vyrobené 1964 – 1967). Zastaralá. SD – minerálne oleje do benzínových motorov. Obsahujú prísady skupiny SC a lepšie znášajú aj dlhodobé zaťaženie motorov, pretože obsahujú vysokotlakové, viskozitné a protioterové prísady. Ide o skupinu, ktorej oleje boli najčastejšie používané. Zastaralá. SE – oleje do benzínových motorov osobných automobilov. Obsahujú prísady proti vysokotepelným usadeninám, nízkotepelným kalom, korózii a opotrebovaniu. Vhodné pre mimoriadne veľké namáhanie (pre motory vyrobené v roku 1971 – 1979). Zastaralá. SG – oleje do benzínových motorov osobných a ľahkých nákladných automobilov, modelov od roku 1989. Oleje vyhovujú nárokom výkonnostnej triedy CC pre naftové motory. Môžu sa používať aj v naftových motoroch, kde sa odporúča výkonnostná trieda SE. Oleje zaradené v tejto triede môžeme spravidla používať vo vozidlách s katalyzátorom. Zastaralá. SH – oleje do benzínových motorov rovnakého určenia ako oleje výkonnostnej triedy SG, avšak sú testované so sprísnenými požiadavkami na reprodukovateľnosť motorových skúšok podľa Code of Practice. Táto trieda bola zavedená v roku 1993 a prakticky zaručuje možnosť maximálneho využívania výmenných intervalov odporúčaných výrobcami automobilov. Zastaralá. SJ – oleje do benzínových motorov. Vysoká kvalita zohľadňujúca prísne emisné limity a nároky na úsporu paliva. Trieda zavedená 1.1.1997. Súčasná. SL – pre všetky súčasné a staršie motory. Kategória zavedená v roku 2001. Súčasná. SM – pre všetky súčasné motory. Kategória zavedená v novembri 2004. Oleje klasifikácie SM obsahujú aditíva na kontrolovanie usadenín, aditíva pre zníženie oxidácie oleja, pre zníženie opotrebovania a aditíva zlepšujúce vlastnosti oleja pri nízkych teplotách. Súčasná. CA – oleje do benzínových motorov a nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s malým obsahom síry v miernych prevádzkových podmienkach (motory vyrobené 1940 – 1960). Zastaralá. CB – oleje do benzínových motorov a nepreplňovaných naftových motorov spaľujúcich palivo s väčším obsahom síry. Sú v nich prísady proti korózii a vysokotepelným usadeninám (motory vyrobené 1949 – 1964). Zastaralá. CC – oleje do nepreplňovaných alebo čiastočne preplňovaných naftových motorov pracujúcich pri vysokých otáčkach a veľkom zaťažení, s palivom so širokými kvalitatívnymi parametrami, ktoré vyžadujú veľmi účinnú ochranu proti vysokoteplotným usadeninám a proti korózii ložísk (1964 – 1967). Zastaralá. CD – oleje do preplňovaných naftových motorov spaľujúce motorovú naftu s premenlivým a vysokým obsahom síry. Obsahujú prísady, ktoré majú schopnosť potláčať vznik opotrebovania a korózie (motory vyrobené 1970 – 1979). Zastaralá. CD II – zavedená v roku 1987. Pre dvojtaktné motory. Zastaralá. CE – oleje do preplňovaných a vysoko preplňovaných naftových motorov pracujúcich v ťažkej prevádzke. Môžu nahrádzať aj oleje triedy CD (motory vyrobené od roku 1983 - 1984). Zastaralá. CF – oleje do štvortaktných naftových motorov s nepriamym vstrekovaním, najmä motorov terénnych automobilov spaľujúcich motorovú naftu s obsahom síry viac ako 0.5 %. Bez kontroly emisií, vylepšené vlastnosti. Pre motory vyrábané od roku 1994. Môže byť použitý namiesto CD olejov. Súčasná. CF 2 – oleje pre dvojtaktné naftové motory vyžadujúce kontrolu oteru a tvorby usadenín. Môže byť použitý namiesto CD II olejov. Súčasná. CF 4 – oleje pre veľkoobjemové alebo rýchlobežné naftové motory ťažkých nákladných áut, pracujúce najmä v diaľničnej prevádzke. Pre modely od roku 1990. Môže byť použité namiesto CE olejov. Súčasná. CG 4 – oleje pre zvlášť vysoko namáhané rýchlobežné naftové motory spaľujúce v diaľničnej prevádzke motorovú naftu s 0.05 % obsahom síry a pri terénnom použití motorovú naftu s 0.5 % obsahom síry. Pre modely od roku 1994. Môže byť použité namiesto CD, CE a CF-4 olejov. Súčasná. CH 4 – kategória zavedená v roku 1998. Pre vysoko rýchlostné štvortaktné motory, pri ktorých sa vyžaduje splnenie výfukových emisných noriem z roku 1998. CH 4 oleje majú špeciálne zloženie pre použitie s palivom s hmotnostným obsahom síry do 0.5%. Môže byť použité namiesto CD, CE, CF 4 a CG 4 olejov. CI 4 - kategória zavedená v roku 2002. Pre vysoko rýchlostné štvortaktné motory, pri ktorých sa vyžaduje splnenie výfukových emisných noriem z roku 2004, zavedených v roku 2002. CI 4 oleje majú špeciálne zloženie a trvanlivosť pre používanie v motoroch s recirkuláciou výfukových splodín (EGR).Určený pre použitie v motoroch, ktoré používajú palivo s hmotnostným obsahom síry do 0.5%. Môže byť použité namiesto CD, CE, CF 4, CG 4 a CH 4 olejov. Súčasná. Zaradenie olejov podľa ACEA Združenie CCMC bolo v roku 1991 nahradené Asociáciou európskych konštruktérov vozidiel – ACEA, ktorá koncom roka vydala vlastné výkonové špecifikácie motorových olejov. Klasifikácia ACEA delí oleje do troch skupín – oleje pre benzínové motory (označené písmenom „A“), oleje pre dieselové motory osobných a ľahkých úžitkových vozidiel (označené písmenom „B“) a oleje pre vysokovýkonné dieselové motory (označené písmenom „E“) a oleje pre benzínové a dieselové motory s časticovými filtrami (označené písmenom „C“). Výkonový stupeň je vyjadrený pre daný typ motora číslom (od „1“ vyššie). Čím je číslo vyššie, tým je kvalitnejší olej. V súčasnosti sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy ACEA: A1 – oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva – min. 2.5 % v porovnaní s olejmi 15W-40. Štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s A2- oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť. Štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS >3,5 mPa.s A3 – oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín, tvorbou kalov a opotrebovaním a odolnosťou voči oxidácii pri vysokých teplotách. Zamerané na maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť, odolnosť voči oxidácii pri vysokých teplotách vyššia ako pri A1 a A2. Olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺžených výmenných intervalov. HTHS >3,5 mPa.s A4 – oleje pre benzínové motory s priamym vstrekovaním A5 – oleje ako A4 s rozdielom zníženej viskozity HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s B1 – oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí , maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť. Štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s B2 – oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí, maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť. Štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS >3,5 mPa.s B3 – oleje s vysokou ochranou piestu pred tvorbou usadenín a vačiek proti opotrebovaniu, dobré rozptyľovanie sadzí, maximálne ekonomické využitie paliva, lepšia ochrana ložísk, vyššia výkonnosť, lepšia ochrana vačiek proti opotrebovaniu, kontrola viskozity a rozptyľovania sadzí. Olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺžených výmenných intervalov. HTHS >3,5 mPa.s B4- oleje ako B3 + je možné použiť pre dieselové motory s priamym vstrekovaním. HTHS >3,5 mPa.s B5 - oleje ako B4 s rozdielom zníženej viskozity HTHS 2,9 – 3,5 mPa.s E1 – neplatné od 3/2000 E2 – štandardný olej, normálne intervaly výmeny. HTHS >= 3,5 mPa.s E3 – lepšia ochrana proti opotrebovaniu, kontrola viskozity a rozptyľovania sadzí, vyššia výkonnosť. Oleje pre vysokú záťaž, možnosť predĺženej výmeny. HTHS >= 3,5 mPa.s E4 – olej pre extrémne vysokú záťaž, možnosť predĺžených výmenných intervalov. HTHS >= 3,5 mPa.s E5 – olej pre vysokú záťaž, možnosť predĺžených výmenných intervalov. HTHS >= 3,5 mPa.s E6 – vysoko stabilné oleje podporujúce čistotu piestu, znižujúce opotrebovanie a zabezpečujúce stále mazanie. Olej je doporučovaný pre moderné, vysoko zaťažované vznetové motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1 – 4. Umožňuje predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu. Je vhodný pre motory so systémom EGR (Exhaust Gas Recirculation), DPF (Diesel Particulate Filter) a SCR NO x (Selective Catalitic Reduction). Táto trieda je zvlášť odporúčaná pre motory s DPF systémom, ktorý spaľuje palivo s nízkym obsahom síry (50 ppm). HTHS >= 3,5 mPa.s E7 - stabilné oleje zabraňujúce usadzovaniu nečistôt na piestoch a vzniku zrkadlových plôch na stenách valcov. Obmedzuje opotrebovanie, vznik usadenín v turbodúchadle. Olej je doporučovaný pre moderné, vysoko zaťažované vznetové motory, spĺňajúce emisné limity Euro 1 – 4. Umožňuje predĺžené výmenné intervaly podľa odporúčania výrobcu. Je vhodný pre väčšinu motorov so systémom EGR (Exhaust Gas Recirculation) a SCR NO x (Selective Catalitic Reduction). Nie je vhodný pre systémy DPF (Diesel Particulate Filter). HTHS >= 3,5 mPa.s C1 – stabilný olej, kompatibilný s katalyzátorom pre vysoko výkonné benzínové a dieselové motory osobných a ľahkých nákladných áut so systémom DPF Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), ktoré vyžadujú nízkoviskózne oleje so zníženým obsahom SAPS (Sulfate Ash Phosphorus Sulfur – sulfátový popol, síra, fosfor) a HTHS vyššie ako 2,9 mPa.s. Tieto oleje predlžujú životnosť systémov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. HTHS >2,9 mPa.s C2 – stabilný olej kompatibilný s katalyzátorom pre vysoko výkonné benzínové a dieselové motory osobných a ľahkých nákladných áut so systémom DPF Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), ktoré vyžadujú nízkoviskózne oleje, kde HTHS je vyššie ako 2,9 mPa.s. Tieto oleje predlžujú životnosť systémov DPF a TWC a znižujú spotrebu paliva. HTHS >2,9 mPa.s C3 – stabilný olej, kompatibilný s katalyzátorom pre automobily so systémom DPF Diesel Particulate Filter) a TWC (Three Way Catalyst), Tieto oleje predlžujú životnosť týchto systémov. Firemné normy výrobcov automobilov a motorov. Mnohí výrobcovia automobilov a motorov požadujú od motorových olejov splnenie dodatočných požiadaviek, ktoré nie sú zahrnuté v metodike testov API alebo ACEA (zahrnutá je napríklad kompatibilita s tesniacimi materiálmi a pod.) V kategórii osobných automobilov sa najčastejšie uvádzajú normy VW/AUDI, BMW a PORSCHE, v kategórii úžitkových vozidiel normy MERCEDES BENZ (MB), MAN a VOLVO. VW 501.01 – zodpovedá ACEA A2, oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory VW 500.00 – zodpovedá ACEA A3, oleje pre benzínové a nepreplňované naftové motory, je uprednostňovaná viskozita SAE 5W-x, 10W-40, pri použití týchto olejov dochádza k úspore paliva VW 505.00 – zodpovedá ACEA B3, oleje pre všetky typy naftových motorov vrátane preplňovaných MB 227.0/1 – zodpovedá ACEA E1, oleje pre nepreplňované naftové motory, výmenná lehota 15 000 km MB 228.0/1 – zodpovedá ACEA E2, oleje pre nepreplňované a preplňované naftové motory, výmenný lehota 30 000 km MB 228.2/3 – zodpovedá ACEA E3, oleje pre nepreplňované a preplňované naftové motory, predĺžená lehoty výmeny oleja - 45 000 km MB 228.4/5 – zodpovedá ACEA E4 – 9x, oleje pre motory nákladných vozidiel vyrobené po roku 1996, veľmi dlhé výmenné lehoty- 60 000 km Párne čísla za bodkou (0,2,4) znamenajú jednostupňové oleje, nepárne čísla (1, 3, 5) viacstupňové oleje. Uvedené lehoty pre výmenu oleja platia len pre diaľkovú dopravu (po najazdení okolo 100 000 km za rok). MAN 270/271 zodpovedá ACEA E2 a API CD/SF MAN M3275 zodpovedá ACEA E3 MAN M3277 zodpovedá ACEA E4, porovnateľné s MB 228.5 MAN 3291 zodpovedá ACEA E4 Špecifikácia MIL-L V kategórii úžitkových automobilov sa uvádzajú pre motorové oleje nasledujúce normy americkej armády. Tieto ale zahŕňajú len americké skúšobné motory, preto motorové oleje označené iba týmito vojenskými špecifikáciami, by nemali byť používané v európskych moderných automobiloch. MIL-L 2104 D zodpovedá API CD, CD-II, SE MIL-L 2104 E zodpovedá API CD, CD-II, SE MIL-L 2104 C zodpovedá API CD/SC MIL-L-46 152 B zodpovedá API CC, SF MIL-L-46 152 C zodpovedá API CC, SF MIL-L-46 152 D zodpovedá API CC, SG Viskozitná trieda SAE zaradená k MIL: MIL-L-46 10W, 30, 5W-30, 10W-30, 15W-40 MIL-L-2104 D 10W, 30, 5W-30, 40, 15W-40 MIL-L-46 167 B neuvádza sa trieda SAE. Zodpovedajúci olej musí pri 100°C vykazovať viskozitu min. 5.6 mm2/s a môže vykazovať pri -55°C max. 7500 mPas, príp. pri -40 °C max. 8000 mPas (špeciálny olej pre arktické oblasti). Okrem uvedených špecifikácií sa najnovšie možno stretnúť aj s ďalšími normami. Medzi tie, ktoré sa postupne čoraz viac presadzujú, patrí predovšetkým špecifikácia ILSAC: GF – 1 je ekvivalent API SH s požiadavkou na 2,7 % úspory paliva GF – 2 ako GF – 1 a navyše musí vyhovovať nárokom na zvýšenú úsporu paliva (VI-A), nižší obsah fosforu v oleji (max. 0.1 %), nižšiu odparovateľnosť (pri 0W a 5W), dodatočne sa testuje penivosť, tvorba usadenín a čerpateľnosť. Klasifikácia maloobjemových zapaľovacích dvojtaktných motorov Dvojtaktné benzínové motory motocyklov, mopedov, skútrov, reťazových píl, sekačiek na trávu a prívesné lodné motory sa klasifikujú v závislosti na výkone motora podľa noriem API, JASO, NMMA. Pre jednostopové vozidlá sa používajú nasledujúce výkonnostné triedy: API TA/JASO FA – mopedy a malé motory API TB/JASO FB – skútre a iné vysoko zaťažované malé motory 50-200 ccm API TC/JASO FC – rôzne vysokovýkonné motory Klasifikácia hydraulických olejov H – minerálny základový olej nenormovaný HL – H+ aditíva protikorozívne a proti starnutiu DIN 51 524 časť 1 HLP – HL+ aditíva proti opotrebovaniu DIN 51 524 časť 2 HVLP – HLP+ vyšší viskozitný index (VI) DIN 51 524 časť 3 HLPD – HLP+ detergentný a disperzný účinok (nenormovaný) Biologicky rýchlo odbúrateľné oleje HEPG – na báze polyglykolu HETG – na báze rastlinných olejov HEES – na báze syntetických esterov Prevodové oleje API GL 1 – málo zaťažované prevodovky GL 2 – priemyselné a šnekové prevodovky GL 3 – normálne zaťažované prevodovky GL 4 – vysoko zaťažované a málo zaťažované hypoidné prevodovky GL 5 – vysoko zaťažované hypoidné prevodovky Viskozitné triedy: 75W-x, 80W-x, 80W, 85W, 80, 90, 140, 250, x môže byť 80, 85, 90 a 140 Mazacia schopnosť pri vysokých prevádzkových teplotách HTHS – udáva viskozitu pri vysokých otáčkach a vysokej teplote (150ºC) v /mPa.s/, za hraničnú sa považuje hodnota 3.5 mPa-s. Hraničné teploty čerpateľnosti SAE 0W = okolo -40ºC SAE 5W = okolo -35ºC SAE 10W = okolo -30ºC SAE 15W = okolo -25ºC SAE 20W = okolo -20ºC SAE 25W = okolo -15ºC SAE 40 = okolo 40ºC SAE 30 = okolo 30ºC SAE 50 = okolo 50ºC |
|||||||||||
Home
| Ponuka | Služby
| Podpora | Partners
| News | Contact
Us Copyright © Autokomplet designed by Templatesbox |
|||||||||||